این مقاله ممکن است حاوی ارجاعات نادرست به محتوای آموزش اسکرچ تولید شده توسط کاربر باشد. لطفاً با حذف ارجاع به منابع غیرقابل اعتماد، که در آنها به طور نامناسب استفاده می شود، به بهبود آن کمک کنید. (اکتبر 2023) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید)
خراش
لوگو خراش
لوگو از 16 اکتبر 2015 استفاده شده است
ویرایشگر Scratch 3.0
زبان برنامه نویسی مبتنی بر رویداد آموزش اسکرچ مبتنی بر رویداد پارادایم
توسعه دهنده MIT Media Lab
اولین بار ظاهر شد
اکتبر 2003; 20 سال پیش (نمونه اولیه Scratch 0.1)[1]
2004; 20 سال پیش (نمونه اولیه دوم)
15 مه 2007; 16 سال پیش (راه اندازی عمومی)[2]
9 مه 2013; 10 سال پیش (Scratch 2.0)
2 ژانویه 2019; 5 سال پیش (Scratch 3.0)
انتشار پایدار
Scratch 3.0 (ویرایشگر آنلاین) / 2 ژانویه 2019؛ آموزش اسکرچ 5 سال پیش
Scratch 3.29.1 (ویرایشگر آفلاین) / 27 فوریه 2022؛ 22 ماه پیش
زبان پیاده سازی Squeak (Scratch 0.x، 1.x)
ActionScript (Scratch 2.0)
HTML5، CSS3 و جاوا اسکریپت (Scratch 3.0)[3][منبع بهتر مورد نیاز]
سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، macOS، لینوکس (از طریق رندر)، HTML5 (از طریق مرورگر وب)، iOS، iPadOS و Android.
مجوز BSD 3-Clause، GPLv2 و مجوز کد منبع Scratch
پسوندهای نام فایل .scratch (Scratch 0.x)
Scratch یک زبان برنامهنویسی بصری مبتنی بر بلوک آموزش اسکرچ سطح بالا و وبسایت است که عمدتاً کودکان را به عنوان یک ابزار آموزشی هدف قرار میدهد و مخاطبان هدف آن از سنین 8 تا 16 سال است.[7] کاربران در سایت می توانند با استفاده از یک رابط بلوک مانند پروژه هایی را در وب سایت ایجاد کنند. اسکراچ از طریق کمک های مالی مشترک بنیاد ملی علوم که به میچل رزنیک و یاسمین کفایی اعطا شده بود، طراحی و طراحی شد. Scratch توسط آزمایشگاه رسانه MIT توسعه یافته است. این به بیش از 70 زبان ترجمه شده است و در اکثر نقاط جهان استفاده می شود.[9] اسکرچ در مراکز بعد از مدرسه، مدارس و کالج ها و همچنین سایر موسسات دانش عمومی تدریس و استفاده می شود. از 15 فوریه 2023، آمار جامعه در وب سایت رسمی این زبان بیش از 123 میلیون پروژه به اشتراک گذاشته شده توسط بیش از آموزش اسکرچ 103 میلیون کاربر، بیش از 804 میلیون پروژه کل ایجاد شده (از جمله پروژه های اشتراک گذاری نشده) و بیش از 95 میلیون بازدید ماهانه از وب سایت را نشان می دهد. ]
اسکرچ نام خود را از تکنیکی گرفته است که توسط دیسککیها به نام «خراش» استفاده میشود، که در آن صفحات وینیل به هم متصل میشوند و روی یک صفحه گردان برای تولید جلوههای صوتی و موسیقی مختلف دستکاری میشوند. مانند Scratching، وبسایت به کاربران اجازه میدهد رسانههای مختلف (از جمله گرافیک، صدا، و سایر برنامهها) را به روشهای خلاقانه با ایجاد و «ریمیکس» پروژهها، مانند بازیهای ویدیویی، انیمیشنها، موسیقی، و شبیهسازیها با هم ترکیب کنند.[10][11]
اسکرچ 3.0
رابط کاربری
برنامه ای برای تغییر پس زمینه و صحبت کردن یک کاراکتر
رابط Scratch به سه بخش اصلی تقسیم برنامه نویسی کودکان می شود: آموزش اسکرچ یک ناحیه مرحله، پالت بلوک، و یک منطقه کدگذاری برای قرار دادن و مرتب کردن بلوک ها به اسکریپت هایی که می توانند با فشار دادن پرچم سبز یا کلیک کردن روی خود کد اجرا شوند. کاربران همچنین می توانند بلوک های کد خود را ایجاد کنند و آنها در "Blocks من" ظاهر می شوند.
منطقه صحنه دارای نتایج است (به عنوان مثال، انیمیشن ها، گرافیک لاک پشت ها، در اندازه کوچک یا معمولی، با گزینه تمام صفحه نیز موجود است) و تصاویر کوچک همه جن ها در قسمت پایین لیست شده است. صحنه از مختصات x و y استفاده می کند که 0.0 مرکز صحنه است.[12]
با یک sprite انتخاب شده در پایین ناحیه مرحله بندی، بلوک های دستورات آموزش اسکرچ را می توان با کشیدن آنها از پالت بلوک به منطقه کدگذاری، روی آن اعمال کرد. برگه Costumes به کاربران اجازه می دهد تا ظاهر جن را با یک ویرایشگر برداری و بیت مپ تغییر دهند تا جلوه های مختلفی از جمله انیمیشن ایجاد کنند.[12] زبانه صداها اجازه می دهد تا صداها و موسیقی را به یک جن متصل کنید.[13]
هنگام ایجاد اسپرایت و همچنین پسزمینه، کاربران میتوانند اسپرایت خود را به صورت دستی ترسیم کنند، [12] یک اسپرایت را از کتابخانه انتخاب کنند، یا یک تصویر را آپلود کنند.[13]
جدول زیر دسته بندی بلوک های برنامه نویسی را نشان می دهد:
بلوک در اسکرچ
یادداشت های دسته
حرکت حرکات جن مانند زاویه و جهت.
Looks تصاویری از جن را کنترل می کند
صدا فایل ها و افکت های صوتی را پخش می کند
رویدادها گردانندگان و پخش کنندگان رویداد.
شرایط، حلقه ها و شبیه سازی را کنترل کنید.
Sensing Sprites میتواند با دیگر sprites، Scratch training نشانگر ماوس و پسزمینه تعامل داشته باشد.
این مقاله ممکن است حاوی ارجاعات نادرست به محتوای آموزش اسکرچ تولید شده توسط کاربر باشد. لطفاً با حذف ارجاع به منابع غیرقابل اعتماد، که در آنها به طور نامناسب استفاده می شود، به بهبود آن کمک کنید. (اکتبر 2023) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید)
خراش
لوگو خراش
لوگو از 16 اکتبر 2015 استفاده شده است
ویرایشگر Scratch 3.0
زبان برنامه نویسی مبتنی بر رویداد آموزش اسکرچ مبتنی بر رویداد پارادایم
توسعه دهنده MIT Media Lab
اولین بار ظاهر شد
اکتبر 2003; 20 سال پیش (نمونه اولیه Scratch 0.1)[1]
2004; 20 سال پیش (نمونه اولیه دوم)
15 مه 2007; 16 سال پیش (راه اندازی عمومی)[2]
9 مه 2013; 10 سال پیش (Scratch 2.0)
2 ژانویه 2019; 5 سال پیش (Scratch 3.0)
انتشار پایدار
Scratch 3.0 (ویرایشگر آنلاین) / 2 ژانویه 2019؛ آموزش اسکرچ 5 سال پیش
Scratch 3.29.1 (ویرایشگر آفلاین) / 27 فوریه 2022؛ 22 ماه پیش
زبان پیاده سازی Squeak (Scratch 0.x، 1.x)
ActionScript (Scratch 2.0)
HTML5، CSS3 و جاوا اسکریپت (Scratch 3.0)[3][منبع بهتر مورد نیاز]
سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، macOS، لینوکس (از طریق رندر)، HTML5 (از طریق مرورگر وب)، iOS، iPadOS و Android.
مجوز BSD 3-Clause، GPLv2 و مجوز کد منبع Scratch
پسوندهای نام فایل .scratch (Scratch 0.x)
Scratch یک زبان برنامهنویسی بصری مبتنی بر بلوک آموزش اسکرچ سطح بالا و وبسایت است که عمدتاً کودکان را به عنوان یک ابزار آموزشی هدف قرار میدهد و مخاطبان هدف آن از سنین 8 تا 16 سال است.[7] کاربران در سایت می توانند با استفاده از یک رابط بلوک مانند پروژه هایی را در وب سایت ایجاد کنند. اسکراچ از طریق کمک های مالی مشترک بنیاد ملی علوم که به میچل رزنیک و یاسمین کفایی اعطا شده بود، طراحی و طراحی شد. Scratch توسط آزمایشگاه رسانه MIT توسعه یافته است. این به بیش از 70 زبان ترجمه شده است و در اکثر نقاط جهان استفاده می شود.[9] اسکرچ در مراکز بعد از مدرسه، مدارس و کالج ها و همچنین سایر موسسات دانش عمومی تدریس و استفاده می شود. از 15 فوریه 2023، آمار جامعه در وب سایت رسمی این زبان بیش از 123 میلیون پروژه به اشتراک گذاشته شده توسط بیش از آموزش اسکرچ 103 میلیون کاربر، بیش از 804 میلیون پروژه کل ایجاد شده (از جمله پروژه های اشتراک گذاری نشده) و بیش از 95 میلیون بازدید ماهانه از وب سایت را نشان می دهد. ]
اسکرچ نام خود را از تکنیکی گرفته است که توسط دیسککیها به نام «خراش» استفاده میشود، که در آن صفحات وینیل به هم متصل میشوند و روی یک صفحه گردان برای تولید جلوههای صوتی و موسیقی مختلف دستکاری میشوند. مانند Scratching، وبسایت به کاربران اجازه میدهد رسانههای مختلف (از جمله گرافیک، صدا، و سایر برنامهها) را به روشهای خلاقانه با ایجاد و «ریمیکس» پروژهها، مانند بازیهای ویدیویی، انیمیشنها، موسیقی، و شبیهسازیها با هم ترکیب کنند.[10][11]
اسکرچ 3.0
رابط کاربری
برنامه ای برای تغییر پس زمینه و صحبت کردن یک کاراکتر
رابط Scratch به سه بخش اصلی تقسیم برنامه نویسی کودکان می شود: آموزش اسکرچ یک ناحیه مرحله، پالت بلوک، و یک منطقه کدگذاری برای قرار دادن و مرتب کردن بلوک ها به اسکریپت هایی که می توانند با فشار دادن پرچم سبز یا کلیک کردن روی خود کد اجرا شوند. کاربران همچنین می توانند بلوک های کد خود را ایجاد کنند و آنها در "Blocks من" ظاهر می شوند.
منطقه صحنه دارای نتایج است (به عنوان مثال، انیمیشن ها، گرافیک لاک پشت ها، در اندازه کوچک یا معمولی، با گزینه تمام صفحه نیز موجود است) و تصاویر کوچک همه جن ها در قسمت پایین لیست شده است. صحنه از مختصات x و y استفاده می کند که 0.0 مرکز صحنه است.[12]
با یک sprite انتخاب شده در پایین ناحیه مرحله بندی، بلوک های دستورات آموزش اسکرچ را می توان با کشیدن آنها از پالت بلوک به منطقه کدگذاری، روی آن اعمال کرد. برگه Costumes به کاربران اجازه می دهد تا ظاهر جن را با یک ویرایشگر برداری و بیت مپ تغییر دهند تا جلوه های مختلفی از جمله انیمیشن ایجاد کنند.[12] زبانه صداها اجازه می دهد تا صداها و موسیقی را به یک جن متصل کنید.[13]
هنگام ایجاد اسپرایت و همچنین پسزمینه، کاربران میتوانند اسپرایت خود را به صورت دستی ترسیم کنند، [12] یک اسپرایت را از کتابخانه انتخاب کنند، یا یک تصویر را آپلود کنند.[13]
جدول زیر دسته بندی بلوک های برنامه نویسی را نشان می دهد:
بلوک در اسکرچ
یادداشت های دسته
حرکت حرکات جن مانند زاویه و جهت.
Looks تصاویری از جن را کنترل می کند
صدا فایل ها و افکت های صوتی را پخش می کند
رویدادها گردانندگان و پخش کنندگان رویداد.
شرایط، حلقه ها و شبیه سازی را کنترل کنید.
Sensing Sprites میتواند با دیگر sprites، Scratch training نشانگر ماوس و پسزمینه تعامل داشته باشد.